Home REVIEWS Consoles Review: Here They Lie

Review: Here They Lie

Review: Here They Lie
0
0

Virtual reality maakt gamen ineens een stuk intenser en leuker. Het is dan ook niet zo gek dat de horrorgames en demo’s als paddenstoelen uit de grond schieten. Ik heb al aardig wat horror games moeten doorstaan en het is niet altijd een even prettige ervaring geweest. Gelukkig viel de psychologische horror game Here They Lie voor de PlayStation VR wel mee.

here-they-lie-screen-03-ps4-eu-14jun16

Voor de beginnende virtual reality-speler zal Here They Lie aardig zenuwslopend zijn, maar geloof als ik zeg dat het nog veel erger kan. Het spel is opgezet in een duistere wereld en begint in een metrostation waar je een dame in een gele jurk achterlaat. Terwijl je vertrekt in de metro veranderd de wereld langzaam naar een duistere en spookachtige omgeving. De lichten gaan stuk en in het geflikker van de lampen zie je vreemde schaduwen, vuur en bloed. Door de combinatie van spannende muziek en enge geluiden neemt de nervositeit toe, je hartslag stijgt en je houd je adem in. Je weet dat je de metrocabines door moet, maar de wetenschap dat er elk moment iets onverwachts kan gebeuren laat je na elke stap even stilstaan. Op het moment dat je de headset wil afzetten omdat de spanning te hoog wordt, stopt de metro en gaan de lichten aan.

here-they-lie-screen-04-ps4-eu-14jun16Nieuwsgierigheid neemt de overhand en je wil toch even weten wat er buiten te zien is. Je overwint je angst en stapt naar buiten. Dan hoor je iemand zeggen je moet opschieten, omdat hij je anders zal pakken. Je kijkt om je heen en ziet dat je op een verlaten station staat. Alles is zwart-wit alleen de dame in de gele jurk is in kleur. Je gaat achter haar aan. Wie is de dame in de gele jurk, waarom is de wereld kil en wat zijn de enge wezens die je achterna komen. In een koffer verderop word je via een brief langzaam het verhaal ingetrokken en hoe meer je weet hoe vreemder het wordt. Het is aan jou het mysterie van Here they lie te ontrafelen.

Conclusie

Het verhaal en de sfeer van Here They Lie zitten steengoed in elkaar. De besturing en grafische omgeving vond ik persoonlijk iets minder goed. Het spel is Nederlandstalig te spelen en hoewel veel gamers hier geen voorstander zijn, vond ik het bij deze titel erg goed ingesproken. Ik heb helaas niet kunnen achterhalen wie de stemmen achter de karakters zijn omdat de website van Tangentlemen, de ontwikkelaar van het spel, op het moment van schrijven in onderhoud is. Ben je een liefhebber van het Horror genre en de trotse bezitter van een PlayStation VR, dan kan ik dit spel zeker aanraden. Verwacht echter geen grafisch hoogstandje of prettige besturing, Here they lie moet het vooral hebben van het verhaal. Ik zal binnenkort zelf een Nederlandstalige Gameplay-video online zetten.