Home HARDWARE Review Razer OSVR HDK 2

Review Razer OSVR HDK 2

Review Razer OSVR HDK 2
0
0

Enige tijd geleden mochten we de Open Source Virtual Reality headset van Razer testen. De uitkomst viel enigszins tegen, waardoor Razer ons graag ook het nieuwste model wilde laten zien. De nieuwe ontwikkelaarskit heeft wat verbeteringen ten opzichte van de eerdere versie. We noemde als grootste minpunt het scherm en punt is ook de belangrijkste upgrade van de HDK2. De kwaliteit is op papier vergelijkbaar met het scherm van de Rift en de Vive. Naast de prestaties is de dikte van het schuim dat op je hoofd drukt verbetert. De HDK2 leunt daardoor niet meer op mijn neus, zodat ik niet regelmatig een pauze moet inlassen.osvr-hdk-2-hero

In de review gaf ik kritiek op de OSVR, omdat ik hem als consumenten headset beoordeelde. Dit heb ik zo geschreven omdat anderen de ontwikkelaarskit zien als een goedkoop alternatief voor de Rift en Vive. Die illusie heeft Razer bij ons uit de wereld geholpen. De HDK is gemaakt voor ontwikkelaars en semi-professionals die het leuk vinden om software en hardware te tweaken of hacken. Je hebt dus aardig wat technische kennis nodig wil je aan de slag kunnen met OSVR (Open Source Virtual Reality). Zegt open source, GitHub, GNU, firmware C#, of Unity je niks, dan kun je beter ver weg blijven van de OSVR en even doorsparen voor een Rift.

Vind je het leuk om een Arduino te programmeren, kan je dagen bezig zijn met het juist configureren van script in Unix op je Rapsberry Pi, dan is de OSVR een headset die je kunt overwegen. Open source geeft je namelijk vrijheid. Je zit niet vast aan regels en voorwaarden die Oculus of HTC je opleggen. Daarnaast krijg je niet alleen de vrijheid zelf met de software aan de slag te gaan, heb je toffe ideeën met hardware, dan kun je dit prima combineren met de HDK. Ook website als WEARVR krijgen zo een kans vrij software aan te bieden en we zien dan ook dat er steeds meer OSVR-games verschijnen.

image1

Hou je er niet van om zelf te programmeren, maar vind je het wel leuk om met scripts te spelen, ook bestaande technieken zijn te combineren. Je kunt met de HDK leuke trucs uithalen zoals, de Oculus Rift Sensor gebruiken in plaats van de OSVR-sensor. Heb je al een Vive, dan kan je via een script de controllers van de Vive ook in combinatie met deze VR-headset gebruiken. Het zal slechts een kwestie van tijd zijn, tot een handige ontwikkelaar weet hoe ook de PlayStation VR Move controllers en de Oculus Touch controller aan dit lijstje kunnen worden toegevoegd.

Wat zit er in de doos

Ik hoop dat nu duidelijk is dat de hackers developers kit 2 andere koek is dan een Rift, Vive en PS VR. Het is nu tijd op om de rest van de headset te bespreken, te beginnen bij het uitpakken van de doos.

De OSVR zit verpakt in een kartonnen bruine doos die een beetje vergelijkbaar is met de ontwikkelaarskit van Oculus. Links in de doos vind je de headset en de zogenoemde riemclip. Rechts vind je de handleidingen en daaronder twee doosjes. In het ene doosje zit de infraroodcamera met statiefje in de andere doos de adapter. Onder deze doosjes vind je een flinke tros kabels. De IR-camera en riemclip worden op een usb 3.0-poort op de pc aangesloten. Tussen de IR-camera en de riemclip komt nog een 3.5mm mini-jack-verbinding met aan de andere kan van de kabel een adapter aansluiting. Deze sluit je vervolgens weer aan op de riemclip. Aan de andere kant van de riemclip wordt de headset zelf aangesloten, zit een extra usb-poort waarschijnlijk voor apparaten als een Leap Motion en vind je een 3.5mm jack-aansluiting voor een koptelefoon. Het is even puzzelen, maar iemand met een beetje technisch inzicht komt er zo uit. Verder vind ik nog een schoonmaakkwastje in de doos waar mogelijk het scherm in de headset mee schoongemaakt kan worden.

Hardware

Tijd om de hardware te bespreken. Als we terugkijken naar de eerste HDK is er flink wat gesleuteld aan de headset. Het nieuwe dual display heeft een gecombineerde resolutie van 2660 x 1200 pixels en kan 90 frames per seconden verwerken. Het OLED RGB display heeft 441 PPI, maar is op papier is dit dus het beste scherm dat tot nu toe in een VR headset is geplaatst. De Rift en Vive gebruiken PenTile display met 2 sub-pixels per pixel. De PlayStation VR en HDK2 gebruiken een RGB display met 3 sub-pixels per pixel. De PlayStation VR doet dat op een resolutie van 1920×1080 en de HDK2 met een resolutie van 2160×1200. Even een korte rekensom:

Rift/Vive: 2160x1200x2 = 5,184,000 pixels
PSVR: 1920x1080x3 = 6,220,800 pixels (20% meer pixels)
HDK2: 2160x1200x3 = 7,776,000 pixels (33% meer pixels)

Daarnaast hebben ze een een zilver laagje over het display gebracht wat het screendooreffect nog meer verminderd.

Afbeelding van het scherm in de OSVR gemaakt door iFixit
Afbeelding van het scherm in de OSVR gemaakt door iFixit

Lenzen

De lenzen zijn anders dan de Flanellenzen uit de Rift en Vive. Razer heeft voor een dual lenssysteem gekozen. De lenzen hebben weinig last van de bekende godrays hebben (weerkaatsend licht op de lens), maar geven wel een wat vervormd beeld, alsof je onderwater kijkt. Ook zijn de dual lenzen een stuk zwaarder dan de flanellensen. Het gezichtsveld van 110 graden is prima al zie ik duidelijk de randen van de plastic behuizing als ik wat opzij kijk. Iets dat ik tot op heden nog niet waargenomen heb in ander VR-headsets.

lenzen
Afbeelding van het scherm in de OSVR gemaakt door iFixit

Controllers

razer-hydra-controllerBij de HDK2 worden geen controllers geleverd. Dit is een bewuste keuze van Razer, omdat zij de keuze voor een controller bij de ontwikkelaars en de gebruiker willen laten.  We zien dat de Razer Hydra controllers door veel ontwikkelaars gezien worden als het alternatief. Ik heb zelf helaas niet de kans gekregen deze controller te proberen.

 

 

20161009_131309IR positional tracking camera

De positional tracking camera kan een ruimte van ongeveer 2,4 bij 2,7 meter zien. Dat is prima voor staande ervaringen, maar echt rondlopen zit er niet bij. Je kunt wel volledig 360-graden draaien dankzij een kastje met ir-leds dat achterop de headset zit. Het volgsysteem heeft nog wel wat verbetering nodig. De camera is regelmatig de headset kwijt.

 

Systeemeisen

Razer sluit zich aan bij Facebook en HTC en geeft het advies een minimaal een NVIDIA GeForce GTX 970 of Radeon R9 280 als grafische kaart te gebruiken. Ook houden zij zich vast aan het geheugen van 8GB en minimaal de snelheid van een Intel Core i5-4590. Om het geheel aan te sluiten dien je over twee USB 2.0-porten te beschikken en een vrije HDMI 1.3-port.

Software

osvr_websiteDe software voor de HDK2 download je van osvr.org. Daar vind je de Runtime Setup zodat je alle essentiële drivers, tools, software en scripts in een keer goed geïnstalleerd worden en je direct aan de slag kan. De software werkt wat anders dan we tot nu toe zijn gewend. Voor je een applicatie kunt starten dien je bij de systeempictogrammen de OSVR Sever in te schakelen. Dit is het hart van de Runtime software en verantwoordelijk voor verschillende functies zoals de communicaties tussen de hard- en software, het laden van plug-ins en renderen van de pipeline. Voor het gebruik dien je altijd de Server eerst te starten. Voordat je de server start dient er nog het een en ander geconfigureerd te worden. Wij gebruiken de HDK 2.0 en dat moet even handmatig worden aangegeven. Via de osvr-systraysysteemvakpictogram kun je ook het OSVR control panel openen waarin je verschillende instellingen kunt aanpassen. Hier kun je kiezen tussen direct en extended modus. Wie in een vroeg stadium met de Rift DK2 gewerkt heeft zal dit wellicht kennen. Door extended modus in te schakelen werkt de headset als een extra beeldscherm en kun je applicaties naar de headset toeslepen. In sommige gevallen werkt dat beter dan de directe modus waarin de applicatie direct met de headset communiceert.

Gamen

Deze headset koop je eigenlijk bedoeld gamen mee te maken, maar het is goed te weten dat hij wel compatibel is met Steam VR. Daarvoor dient wel eerst een driver aan Steam te worden toegevoegd. Op het YouTube-kanaal RTPC Mod Life vind je een enorme collectie handleidingen voor de HDK en daar vind je ook hoe je een driver aan Steam kunt toevoegen. Het is even een extra handeling, maar het werkt.

knipselSchakel vervolgens de OSVR Sever in, Start SteamVR en volgens het spel naar keuze. De meeste Steam VR-games worden ondersteund, maar er is ook een collectie spellen die direct werken op de OSVR-software. Ik mocht aan de slag met Radial-G, welke ik al eerder op de Rift kon testen en Descent. Zodra je het spel start wordt gevraagd op welke VR-headset het afgespeeld moet worden. Tussen dat lijstje staat ook de OSVR. De spellen die voor OSVR ontwikkeld zijn, werken iets beter dan de SteamVR spellen. Vooral tracking werkt iets beter. Om een echt goed beeld van de kwaliteit te krijgen heb ik ook een aantal uurtjes in Elite Dangerous doorgebracht. Dit spel speel ik immers al in het vroege ontwikkelstatium van de Rift en kan zo een prima vergelijking maken. De OSVR doet het in spel verbazingwekkend goed! Het beeld is wel wat donkerder dan Rift en Vive, maar ik heb ook een stuk minder last van godrays. Helaas werkt de positie tracking niet zoals je zou willen en springt de headset regelmatig van zijn plek. Vervolgens is het nodig om weer op f12 te drukken om de positie van de headset opnieuw in de juiste positie te krijgen. Niet erg prettig als je in een hevig gevecht zit. Toch was de ervaring beter dan ik had verwacht. Het geheel presteert iets minder dan Rift en Vive, maar het neigt zeker naar een kleine voldoende.

Het trackingsysteem van OSVR laat nog flink de wensen over.
Het trackingsysteem van OSVR laat nog flink de wensen over.

 

Game engines

Voor ontwikkelaars ondersteund OSVR verschillende game engines en besturingssystemen. Alles valt onder de vrije Apache 2.0-licentie. Je bent dus niet gebonden aan een partij of een berg aan voorwaarde. Het is gemakkelijk de OSVR te integreren met je huidige projecten. Ook hiervan zijn verschillende handleidingen op YouTube te vinden. Op dit moment is er vrij uitgebreide ondersteuning voor zowel Unity als Unreal Engine en er wordt snel support geleverd.

unity

De ervaring

Zoals gezegd zijn er bij de HDK2 aardig wat verbeteringen doorgevoerd. Het beeldscherm van de HDK 1.4 was onvoldoende voor een prettige virtual reality-ervaring. Dit komt onder andere, omdat het aantal frames per seconden (FPS) te laag was om onze hersenen te foppen. Het gevolg is dat je duizelig, misselijk en je soms echt ziek kunt voelen. Voor de meeste mensen zijn 90 FPS wel voldoende. Het verschil tussen de twee headsets merk je direct in het gebruik. Het beeld is enorm strak vergeleken met de HDK1. Vergeleken met de Rift en Vive valt het verschil minder op dan je zou verwachten. Het beeld oogt wat rustiger, helaas is de software die de headset moet volgen niet optimaal en wordt je aandacht al snel gericht op een verspringend beeld. Er flinke vooruitgang geboekt in compatibiliteit met Steam en verschillende game engines.

Razer heeft de strijd niet opgegeven, nu Oculus en HTC enorme vooruitgang boeken en al kijken naar de opvolger van hun kindje is Razer nog gefocust op hun ontwikkelaars kit. Om aan te sluiten bij de grote jongens moet er nog een hele hoop werk verricht worden. Helaas heeft Razor geen miljoenen en omdat het open source is zijn ze ook erg afhankelijk van de groep ontwikkelaars om OSVR te laten slagen. Of de HDK het gaat redden weten we niet, maar vooralsnog halen zij een mooie vierde plaats na de Rift, Vive en PS VR. De HDK2 is echt een prima headset, de software blijft nog achter en tracking heeft nog veel verbetering nodig. Voor ontwikkelaars is de HDK2 een prima instapmodel voor virtual reality, maar houd er rekening mee dat je naast het ontwikkelen van je game ook veel tijd kwijt zal zijn met problemen oplossen.

Eindoordeel

OSVR is nog vol in ontwikkeling en met de HDK2 hebben een flinke stap de juiste richting ingeslagen. De HDK2 haalt een kleine voldoende, maar ik verwacht dat de meeste problemen softwarematig kunnen worden opgelost. De tijd zal leren of er plek is voor OSVR in de snelgroeiende VR-wereld.

De prijs voor een OSVR HDK2 is 499 euro inclusief verzendkosten, maar exclusief belastingen.

Totaal score 6.3/10

Hardware 8/10

Software 5/10

Developersondersteuning 8/10

ClassicGamerNL

Ik ben ClassicGamer en en deel graag mijn passie voor virtuele reality en retro games met iedereen. Ik maak graag gameplayvideo’s en plaats ze op YouTube.

Bedankt voor je bezoek aan VRBites! Ik hoop je snel terug te zien! Vergeet je niet te registreren, zodat je ook jouw eigen YouTube-video kunt uploaden!