Home REVIEWS Consoles Review PlayStation VR

Review PlayStation VR

Review PlayStation VR
0
0

maxresdefaultSony begon in 2014 een project dat begon onder de schuilnaam Morpheus! Of dat een knipoog is naar het bekende karakter uit de film The Matrix heb ik niet kunnen achterhalen, maar de huidige naam van de virtual reality headset spreek voor zich, Playstation VR waar VR natuurlijk voor virtual reality staat. In november 2014, toen Morpheus werd aangekondigd, stond het apparaat al voor mij gereserveerd bij mijn vaste gamewinkel en na bijna twee jaar geduldig wachten mocht ik hem in ontvangst nemen. Eindelijk kan ik de PlayStation VR in mijn eigen huis onder de loep nemen, zonder dat er ingehuurd personeel op de klok staat te kijken en mij op de vingers tikt als ik net even iets meer wil proberen dan de gemiddelde bezoeker die voor het eerst de virtuele wereld induikt. Thuis kan ik rustig bekijken of PlayStation het op kan nemen tegen de pc. Is een perfecte mix tussen budget en prestatie of moeten we zwetend en brakend de VR-headset na een uur afgooien om hem vervolgens nooit meer te gebruiken.

Natuurlijk is ‘VR Sickness’, zoals het zo subtiel in het Engels heet, per persoon sterk verschillend. De een kan rustig tien rondjes in de achtbaan, spin en centrifuge, terwijl een ander als lijkwit wegtrekt bij het zien van een virtuele dinosaurus. Ik heb inmiddels veel mensen virtueel ontmaagd en daarbij  heb ik de gekste dingen meegemaakt. Van bejaarden die juichend de afgrond indaalde in een van de meest extreme achtbanen die ik kon vinden, tot een spierbundel die mijn Gear VR vliegles gaf bij het zien van Jurassic Park. Het is altijd weer een verrassing wat voor reactie ik krijg, maar het is ook altijd een genot om de enthousiaste reactie te zien. Dat was bij de eerste VR-headset al het geval en zeker bij de Oculus Rift DK2 (de tweede ontwikkelaarskit van Oculus). Tot zekere hoogte is de PlayStation VR met de DK2 te vergelijken en zijn ook de grafische beelden, die ik in deze periode aan mensen liet zien, te vergelijken. De hardware is in zekere zin te vergelijken omdat Sony gebruikt maakt van een resolutie van 1080p en geen twee losse schermpjes gebruikt, maar een scherm. Dit scherm is dan wel een 120hz RGB OLED display, iets beter dan die van de DK2. Het traceersysteem zit wel een beetje anders in elkaar. Oculus maakte gebruik van infrarood lampjes en Sony gebruikt een techniek die zij ook al eerder gebruikte bij de PlayStation 3 voor de Move controllers (wie kent ze niet). Toch werkt het verouderde systeem verbazingwekkend goed. Na alle horrorverhalen had ik verwacht dat er nauwelijks te spelen was met het ding, maar als je rekening met de beperkingen houdt is het prima vertoeven in de PlayStation VR-headset. Je moet gewoon niet je handen voor de camera houden. En ja het beeld verspringt soms en je kunt niet je controller buiten het bereik van de camera gebruiken. Maar voor mensen die geen super de luxe Oculus Rift of HTC Vive gewend zijn moet dat geen probleem.

sspecs

Voor het aansluiten van de headset hoef je geen hoger wiskunde gestudeerd te hebben, waarschijnlijk had mijn 6-jarige zoontje er ook uitgekomen. Alles is netjes gelabeld met nummers en in d handleiding staat stap voor stap waar welke kabel op aangesloten moet worden. Zo begin je bij het aansluiten van de processor unit. Deze unit wordt via een hdmi-kabel op de televisie aangesloten. Vervolgens koppel je de PlayStation 4 aan op de unit. De PlayStation Camera sluit je op de PlayStation 4 aan. De unit wordt naast de hdmi-kabel ook via een usb-kabel op de PlayStation 4 aangesloten, helaas zit er geen usb-port op de achterzijde van de PS4. Je kunt hem dus alleen op de voorkant aansluiten. De unit heeft ook nog een eigen stroomaansluiting. Aan de voorkant van de unit worden twee kabels aangesloten die weer doorgekoppeld worden aan de VR-headset. Als alles is aangesloten kun je de PlayStation VR inschakelen via een tussenstukje aan de kabel. Hier zit ook de koptelefoonaansluiting op. De headset is zo ontworpen dat de kabels aan de linkerkant van je lichaam moeten lopen. Voor mij wat onhandig omdat alle apparatuur rechts staat. Maar met een beetje draaien lukt het best. De eerste keer dat de headset wordt ingeschakeld wordt er kort uitgelegd hoe je hem kunt gebruiken.

PlayStation VR headset aansluiten
Het aansluitn van de VR headset lijkt misschien ingewikkeld, maar het enige dat ingewikkeld is ben je zelf na een half uurtje spelen. 😉

Aan de achterkant van de headset zit een knop die je moet indrukken om hem open te trekken. Vervolgens kun je hem als een soort band op je hoofd duwen. Op de voorkant zit een ovaal kussens dat op je voorhoofd leunt en ik moet eerlijk zeggen het zit allemaal een stuk comfortabeler dan de andere VR-headsets die ik tot nu toe heb geprobeerd. Als de headset op je hoofd zit kun je hem via een wieltje op de achterkant aandraaien om hem nog even iets strakker vast te maken. Vervolgens zit er een knopje op de voorkant van de headset waarmee je hem dichter naar je ogen kunt brengen. Het klinkt misschien wat omslachtig, maar dat is het zeker niet. De headset is licht en zit comfortabel op je hoofd. De koptelefoon is redelijk van kwaliteit en de lenzen zijn glashelder. Het RGB-display komt helemaal tot zijn recht en ziet er zelfs iets fijner uit dan de Rift en de Vive. Dit komt waarschijnlijk omdat RGB gebruik maakt van drie sub pixels per pixel en het Display van de Vive en Rift twee sub pixels per pixel. Het geluid is prima, maar de geluidskwaliteit die Oculus biedt in hun VR-headset blijft onevenaarbaar. Tijd om de eerste demo te starten

Bij de PlayStation VR krijg je een demo disc met een aantal spellen. Ik begin met PlayStation VR Worlds waarin ik in een kooi langzaam de diepte van de Oceaan inzak. Een paar reuzenmanta’s zwemen voorbij. Het traceersysteem doet prima zijn werk al voel ik me wel een beetje zweverig in de PlayStation VR. Misschien komt het omdat ik de demo sta, terwijl ik in het echt in mijn stoel zit. De reuzenmanta’s zien er grafisch prima uit, maar er is duidelijk een gat tussen de grafische kracht van de PlayStation en het grafisch geweld dat ik van mijn pc gewend ben. Dat wordt helemaal duidelijk als ik nog wat dieper de oceaan inzak. Waar in TheBlu op de HTC Vive op mijn knieën ga zitten om de prachtige anemonen en koralen te bekijken zie ik hier kwallen die net niet vierkant zijn en alleen heen en weer bewegen in plaats van sierlijk open en dicht klappen. Het is het net niet. Ik ben een klein beetje teleurgesteld, omdat ik het gevoel heb dat het in deze demo wel beter had gekund. Snel na de kwallen is de demo afgelopen en start het menu van de demo disc weer op. Tijd om het stuur aan te koppelen en Driveclub VR te proberen.

3022394-psvr_g_02Driveclub VR is een prima VR-ervaring en wat mij betreft goedgekeurd voor virtual reality. Wel is het grafisch allemaal wat minder dan de pc. Toch is het niet minder leuk om te spelen. Het is even iets lastiger om in de verte te kijken. Het beeld is een beetje wazig en de grote wouw-factor die Project CARS in virtual reality biedt als je even de tijd hebt de omgeving te bekijken ontbreekt. Het ziet er, zoals ik helaas blijf herhalen, grafisch allemaal een stuk minder fraai uit. Toch beleef ik veel plezier aan de PlayStation VR-headset. Na een paar rondjes over het circuit knallen is het tijd om de Move controllers uit te proberen. Misschien herken je ze nog van de PlayStation 3. Sony heeft de controllers opnieuw in gebruik genomen als controller voor VR. Een prima demo om ze te proberen is de Shooting Range uit het spel London Heist. Enthousiast stop ik mijn Move controllers in een pistoolbehuizing en start het spel. Heel gek, maar je moet de controllers omhooghouden om te schieten. Geen idee waarom ze daarvoor gekozen hebben, maar persoonlijk vond ik het jammer dat ik met twee pistolen gericht in de lucht moest schieten. Het traceersysteem liet hier zijn eerste gebreken zien. Telkens als ik met mijn handen voor mijn headset hield raakte het systeem van slag. Het leek wel of het steeds verder draaide van de positie die ik zat. Uiteindelijk zat ik met mijn rug naar de camera en konden de pistolen helemaal niet meer gevolgd worden. In dat geval die je eerst recht voor de camera te zitten de option-knop ingedrukt te houden. Niet heel handig als je midden in een schietgevecht zit, laat staan als je straks online in gevecht bent. Gelukkig lijkt het er wel op dat dit een probleem is dat softwarematig gemakkelijk op te lossen moet zijn. Gezien alles pas op versie 1.03 draait verwacht ik snel meer updates die dit soort issues oplossen.

london-heist

Na twee uurtjes spelen was ik toe aan een pauze. Even alles op me in laten werken. De PlayStation VR is eigenlijk precies wat ik ervan had verwacht. Het biedt een geweldige virtual reality-ervaring, maar is niet te vergelijken met de pc. De gamesline-up ziet er prima uit. Sony heeft de perfecte balans tussen betaalbare hardware en een geweldige game ervaring weten te vinden. Natuurlijk zitten er wat kinderziektes in de hardware, maar ik verwacht dat veel daarvan zullen worden opgelost. Natuurlijk blijven er beperkingen. Grafisch zal de PlayStation er niet veel op vooruit kunnen en het traceersysteem zal met een camera altijd de headset uit het oog verliezen als het zicht wordt geblokkeerd. Als je er rekening mee houd kun je met plezier deelnemen aan de snelgroeiende VR-community.

Nu alle belangrijke hardware op de markt verschenen is zal ik met VR Bites ook meer Game Reviews doen. Blijf de website en mijn YouTube-kanaal ClassicGamerNL volgen voor meer virtual reality! Bedankt voor het lezen en heb je vragen stel ze gerust.

Oordeel 9/10

 

 

ClassicGamerNL Ik ben ClassicGamer en en deel graag mijn passie voor virtuele reality en retro games met iedereen. Ik maak graag gameplayvideo's en plaats ze op YouTube. Bedankt voor je bezoek aan VRBites! Ik hoop je snel terug te zien! Vergeet je niet te registreren, zodat je ook jouw eigen YouTube-video kunt uploaden!