Home GAMES Console Review DriveClub VR

Review DriveClub VR 8.5

Review DriveClub VR 8.5
0
0

Scheuren in een Ferrari, dikke Mercedes of getunede BMW voelde nog nooit zo lekker op een game console nu DriveClub speelbaar is met de PlayStation VR. De raceliefhebber heeft er lang op moeten wachten, wordt het geduld ook beloond of is DriveClub VR slechts een zoethoudertje voor Gran Turismo Sport.

dc_vr_4k_pano_mclaren_p1_gtr_japan_05_1471363126

De reviews van de originele DriveClub waren niet razend enthousiast. Het spel heeft inmiddels twee jaar de tijd gehad om te rijpen en veel punten van kritiek zijn inmiddels verholpen. Is het toevoegen van VR-functionaliteit aan deze racegame genoeg om er wel een topper te maken?

Hoewel DriveClub zich prima leent voor de PlayStation VR, wordt er in VR grafisch flink op ingeleverd. Beelden zien er korrelig uit wat een groot deel van het realistische gevoel weghaalt. Ook is het best lastig om in de diepte kijken tijdens het racen en dat is bij het echte racewerk soms best irritant. Toch is DriveClub VR erg tof om te spelen. Het uitdagende gevoel, dat ik bij Project CARS mis, heeft DriveClub VR meer dan ooit. Je blijft spelen om de uitdagingen in de Tour-modes af te ronden. Na het winnen van nieuwe auto’s wil je toch nog even kijken hoe je nieuwste aanwinst rijdt in een enkel event waarna je vergeten bent dat nog even pauze moest nemen. Als je na uren je VR-headset af zet, is het al ver voorbij bedtijd. Aan plezier en immersie heeft DriveClub VR dan ook geen gebrek.

dc_vr_4k_pano_vw_golf_norway_05_1471363125

Het racen in DriveClub VR is geweldig en intensief. Je behaald enorm veel winst als je de bocht in kunt kijken als je aan het driften bent. Het is geweldig dat je even opzij kunt kijken om te voorkomen dat je een online medespeler van de weg drukt voordat je de bocht afsnijdt.

Toch zie ik op internet veel mensen klagen over misselijk- en duizeligheid en zijn de reacties verdeeld. Als ik even doorvraag krijg ik vaak het antwoord dat ze het spel even staand in de winkel hebben geprobeerd. In zo’n setting kan ik mij goed voorstellen dat je eerste ervaring onprettig is. Zie jij jezelf al staand, met een controller in je hand, je eigen auto over de snelweg maneuvreren? Ik weet zeker dat je ook dan je erg misselijk wordt. Ik heb al heel wat uren met een VR headset opgezeten en ik kan je vertellen dat DriveClub VR prima te spelen is. Hou je wel aan de regels en ga het niet staand voor de toonbank bij Game Mania proberen. Ga lekker achterover op de bank of je stoel zitten, neem even de tijd om aan VR te wennen en haal geen rare capriolen uit zoals snel heen en weer schudden met je hoofd. Na enkele minuten ben je de wereld om je heen vergeten en ben je nog alleen bezig je tijd te verbeteren om die gouden plak te verdienen. Het gevoel dat je daadwerkelijk aan het racen bent wordt versterkt als je een goed racestuur gebruikt. Ik gebruik een Logitech G29 racestuur en dat maakt het spel echt af. Een stuur haalt het gevoel weg dat jij bestuurd wordt en geeft echt controle over de auto. Je voelt wanneer je achterkant wegbreekt en wanneer je een curbstone pakt.

dc_vr_4k_pano_am_vanquish_india_09_1471363123

De belangrijkste vraag is natuurlijk moet je de knip trekken om nog eens 40 euro neer te leggen voor een spel dat je eigenlijk al had. Voor bezitters van het spel zal het dubbel aanvoelen. Deze groep zal opvallen dat het DriveClub VR er grafisch enorm op achteruit is gegaan. Daarnaast voelt het ook nog eens alsof je een vol bedrag voor slechts een extra feature moet betalen. Ondanks dat het zuur is, blijft het voor de raceliefhebber een must. Moet je de PlayStation VR halen als je het alleen om het racen gaat? Dan is het misschien verstandig even te wachten tot Gran Turismo Sport in de schappen ligt en wie weet kun je tegen die tijd DriveClub voor een tientje meepikken. Wie DriveClub niet eerder gespeeld heeft, zal zich enorm vermaken met DriveClub VR.

DriveClub VR

8.5

Ik heb me enorm vermaakt met DriveClub VR. Wel raad ik aan het spel te spelen met een goed stuur zoals de Logitech G29 of Thrustmaster T300RS. Het geeft iets meer controle en geeft je meer het gevoel dat je echt een auto bestuurd. Ik heb het spel beoordeeld met oog op de mensen die het voor het eerst spelen, heb je DriveClub al veel gespeeld zal je mogelijk teleurgesteld worden.

Pluspunten

Enorm hoog uitdagingsgehalte
Nu al beschikbaar